Efter operationen, dag 1 og 2

Onsdag og torsdag har mindet meget om hinanden.

Det er kedeligt at ligge her, jeg er træt og sløv. Det lykkedes dog fysioterapeuterne at få mig op og gå allerede onsdag formiddag. Jeg skulle bruge mange kræfter og hele min krop rystede af anstrengelse. Det gjorde ikke ondt, men det føltes mærkeligt at mærke min nye ryg på den måde.


Torsdag var jeg oppe og gå to gange, og jeg kom også over i en stol da jeg skulle spise. Det var ikke behageligt at sidde i stolen, og jeg kom forholdsvist hurtigt tilbage igen.


Torsdag aften fik jeg for første gang kvalme. Vi fik hurtigt fat på en sygeplejerske, som gav mig noget kvalmestillende, som heldigvis virkede lige med det samme. 



… og her tager mor Helle over, for Frederikke fik lige besøg af fysioterapeuten, der kommer hver formiddag og hjælper hende op at stå og ud at gå lidt henad gangen.

Som Frederikke skriver, flød de første to dage efter operationen sammen i én lang række af døsighed og søvn, afbrudt af korte vågne perioder, hvor hun lå med tlf eller iPad, fik skrevet og snapchattet med vennerne derhjemme, læst lidt, skrevet her til bloggen, spist mv, for derefter at falde i søvn igen.

At vende sig på siden, sætte sig op på sengekanten og derfra rejse sig ved ’talerstolen’ og gå 10 skridt, kræver så mange kræfter af hende, at hun er fuldkommen udmattet bagefter. Set her fra sidelinjen er det tydeligt, at det er vanvittig krævende for en krop at stå igennem så stor en operation, og at det er et enormt stort arbejde at komme sig efterfølgende.
Når fyssen har været her og Frederikke er tilbage i sin seng, falder hun typisk i søvn og sover tungt, fordi kroppen har brugt alle kræfter.




Alt den smertestillende hun får, gør hende selvfølgelig også ekstra træt og sløv. På billedet herunder ses ryggen med plaster dræn, og smertekateter. Frederikke er spændt på at se, hvor langt arret er, når engang plasteret kommer af.







Højdepunktet onsdag var helt uden tvivl at storesøster Marie kom på besøg. Med snolder og popcorn endda.  Det var SÅ dejligt at se de to søstre sammen, og Frederikke nød at der kom lidt liv på stuen. 
Far Kristian kørte med Marie tilbage til Jylland, så nu må Frederikke 'nøjes' med mig. 






Bonusinfo:

Da Frederikke i juli '18 var her på OUH til undersøgelse, blev hun målt til 169,5 cm. 
I går, to dage efter operationen, viste højdemåleren 174 cm!
Hvis vi siger at hun nok er vokset 0,5 cm henover sommeren, så er hun altså blevet 4 cm højere af at hendes ryg er blevet rettet ud.  FIRE CENTIMETER! 

Jeg kan se det, når hun står op; at hun er blevet højere.

Kommentarer