Spørgsmål og svar

Her er en liste over de spørgsmål jeg stillede min læge til forundersøgelsen, og hvad han svarede til dem.
Listen havde jeg i noter i min telefon. Jeg oprettede den i juli, da jeg fik at vide, at jeg skulle opereres. Nå jeg kom i tanke om noget, jeg gerne ville spørge om, skrev jeg det på listen.

Hvor mange skruer skal jeg have opereret ind?
Jeg skal have ca 20 skruer opereret ind, og så 2 stænger ned langs min rygsøjle, der hvor den er skæv.

Jeg har hørt at skruerne kan knække, er det noget der sket ofte?
Ja, skruerne kan godt knække. Stig forklarede at han opererer det sådan, at de to stænger der kommer til at sidde i min ryg, kan give sig lidt. Der har været piger, hvor stangen er knækket, men det var ikke noget der generede dem, så han opererede dem faktisk ikke igen.
Det er overhovedet ikke noget, der sker særlig tit, og man skal ikke være bange for at det sker.

Hvor langt et ar får jeg? 
Mit ar bliver ca. 30 cm langt. Jeg bliver kun "åbnet" et sted, så derfor får jeg kun et ar. 

Kommer jeg til at kunne bøje mig? Hvor stiv bliver min ryg?
Der forklarede han igen det med, at stængerne godt kan give sig lidt. Jeg bliver stiv i 30 cm af min ryg, men jeg kan jo godt bevæge resten af den. Så derfor siger han at ca et år efter, skulle jeg gerne kunne bøje mig, og gøre alt det jeg kan nu.

Er det noget med at jeg ikke kan sidde ned lang tid af gangen?
Lige i starten kan jeg kun holde til at sidde ned i et kvarter af gangen. Efterhånden vil jeg kunne sidde i længere tid af gangen, og til sidst så lang tid, jeg har lyst. Den siddende stilling er den hårdeste for ryggen, så derfor skal man huske at mærke efter med sig selv, hvor langt tid man kan holde til at sidde i starten. 

Hvad skal jeg gøre når jeg skal ud og flyve? Kommer det til at bippe?
Det er titanium skruerne og stængerne er lavet af. Det er forskelligt fra lufthavn til lufthavn, hvilket metal der bipper, så ja det vil bippe nogen gange. Jeg tænkte at man skulle have papir og sådan noget, så hvis man bliver stoppet kunne man vise det. Stig sagde dog, at arret var bevis nok, så hvis jeg bliver hevet til side, viser jeg bare det :) 

Når jeg bliver gravid, er der så nogen problemer ved det eller noget der kommer til at være anderledes?
Nej, det kommer til at være ligesom alle andre. 

Er det ok at jeg vælger idræt som valgfag efter jul?
Jeg kunne godt tænke mig at vælge idræt som valgfag, efter jul når jeg starter i skole igen. Stig sagde at det måske godt kunne være at presse den lidt, men det kunne godt lade sig gøre, hvis jeg har en aftale med min idrætslærer. Alt motion er godt for ryggen, og jo mere, des bedre.

Skal jeg have en anderledes stol i skolen?
Nej, en helt normal stol er fin.

Hvad skal korsettet, når jeg ikke skal bruge det mere? 
Korsettet er specialfremstillet til mig, så derfor er der ikke en anden der kan få det. Min mor var dog i tvivl om det kunne nedbrydes, og materialet genanvendes. Det kan det ikke, så jeg skal bare beholde det. Jeg kan godt smide det ud hvis jeg vil, men jeg vil gerne gemme det, det er da en sjov ting at have. Stig foreslog at jeg kunne hænge det op på mit værelse :) Det tror jeg så ikke lige at jeg gør.

Er det rigtigt jeg bliver højere af operationen?
Ja, fordi min rygsøjle bliver rettet ud, bliver jeg lidt højere.

Hvor mange grader skæv var jeg da vi startede, hvor mange grader skæv er jeg nu og hvad forventer man jeg bliver efter operationen?
Jeg var 35 grader da det blev opdaget i marts 2017, herefter 43 grader skæv og nu her i oktober 2018, er jeg 47 grader skæv.
Sådan så mit røntgenbillede ud da jeg var ca 35 grader skæv. 


Første nat på intensiv, hvor er min mor der?
Der er en stol ved siden af min seng på intensiv.

Får vi mad, når jeg er indlagt?
Hospitalet laver mad til min medindlagte, og jeg. Det skal vi ikke betale for.

Hvor meget tøj skal jeg pakke? Får jeg tøj på sygehuset?
Jeg skal egentligt kun pakke et sæt tøj, til når jeg skal hjem fra OUH. Ellers kommer jeg til at bo i hospitalstøj, mens jeg er indlagt.

Når jeg skal have slanger og sådan noget koblet til, sker det så når jeg er bedøvet?
Jeg får lagt drop når jeg er vågen, men ellers kommer resten til at ske når jeg er i fuld narkose.

Når jeg vågner op, hvad er jeg så koblet til af slanger osv?
Når jeg operationen er overstået og jeg vågner af narkosen er jeg udstyret med:  Kateter, dræn fra såret og et drop med smertestillende (morfin).

Hvordan kommer jeg i bad og på toilet?
I starten har jeg fået lagt kateter, så jeg kommer slet ikke på toilet. Efter ca. tre dage tager de kateteret fra, og så skal jeg selv gå på toilet. Bad er sådan set det samme, når jeg kan gå derud så kan jeg bade. 

Kan jeg få alle de røntgenbillede der er blevet taget af mig?
Ja det kunne jeg godt, jeg skulle tage billeder af dem med min telefon, det glemte jeg dog, ups. 

Hvor sidder mine forældre henne, mens jeg bliver opereret?
Operationen tager ca 5-7 timer, så mine forældre kan gå rundt som de vil, og så ringer sygeplejersken til dem, når det er ved at være færdigt. 

Kommentarer